Tuesday, January 25, 2011

Punca Masalah Haid dan penyelesaian

walaupun aku bukan doktor pesakit puan
tapi aku sebagai perempuan normal..
pernah mengalami masalah ini.. jenuh mencari ubat
masalah ini boleh melanda kepada sesiapa saja..

jom la kita menelaah dan mencari penyelesaian


Punca utama haid tidak datang  ini ialah masalah hormon daripada kelenjar pituitary , kelenjar ini tidak ada apa2 yg boleh menembusinya melainkan vibration sahaja. Herba dan kimia yg lain tidak dapat sampai ke situ.Itu lah sebabnya masalah ini tidak ada ubat di hospital masalah ini boleh dirawat, Insya Allah, dengan mencuba dahulu beberapa cadangan dan petua untuk membantu pembinaan dan kesihatan kelenjar pituitar. Sebenarnya permasaalah hormon , berpunca dari beberapa perkara,yang berkaitan dengan kehidupan kita seharian.

* Pemakanan- makanan yg tinggi logam berat boleh menganggu kelenjar pituitary, jaga makanan yang tidak memberi kesihatan, kurangkan pengambilan lemak dan protin yang berlebihan kurangkan pengambilan makanan serat, untuk mengelak dari berlakunya buasir,buasir menyebab tidur tidak puas, tidak cukup ini juga akan menjejeskan pituitary anda.

Antara petua untuk mengembalikan putaran haid yang normal, haid yang normal dapat mengeluarkan kolesterol dan logam berat dari badan adalan dengan mengamalkan penggunaan minyak zaitun (amalkan minyak zaitun dalam menu, minyak zaitun dapat bantu urai logam berat di kelenjar2 termasuk pituitary , minyak zaitun boleh ambil banyak tanpa had.

Masalah Harian - masalah yang dihadapi adalah kesan dari banyak ketidakseimbangan yang dapat menyatakan dimana area sebenarnya ada masalah level gangguan ini pada level fizikal dan warna yang tak seimbang ialah warna oren.

Bagi yang sudah bekeluarga cuba periksa masa silam sebelum masalah haid ini tidak datang, adakah wujud tekanan dalam kehidupan selepas anda berumahtangga, kiranya ada anda perlu menerima hidup berumahtangga satu yang meriangkan dan menyeronokkan bersama suami dan anak-anak , jangan ada rasa berat untuk mengharungi kesibukan semua segi. Maknanya disini ganguan hormon berkaitan dengan  emosi, jadi banyak berbincang dengan pasangan anda dan beryakinan tinggi dalam apa2 perkara. Peranan suami amat penting.Tenangkan perasaan dengan bercuti.

* Amalan Agama -sejarah lampau yang penuh dengan keperitan dan kegelapan,seksual bebas, dirogol , pengalaman mistik walaupun ia wujud, tapi tidak disebut-sebut dan sebaiknya elakkan daripada bertanggapan negatif. Maka dengan perkara-perkara  tersebut adalah mendekatkan diri dengan amalan-amalan suci menurut agama masing.Bagi orang Islam boleh di amalkan dengan perbanyakkan membaca Ayat kursi sebanyak2 untuk mengelak dari ancaman perasaan-perasaan hitam yang lalu.

* Bertungku panas- selepas bersalin antara penyebab juga, kiranya tidak kena pada caranya.Tubuh yang panas juga boleh berlakunya kerosakkan kelenjar , maka kerapmandi ,elok mandi sekurang2nya 3 atau 4 kali sehari kepanasan dikawal oleh satu bahagian otak dinamakan serebrum jika serebrum kuat, kita ada kelebihan utk hadapi perubahan cuaca persekitaran serebrum lemah disebabkan sistem penghadaman kuat, kerana sistem penghadam juga dikawal oleh serebrum.Elak mandi air panas.

Apa-apa pun punca diatas adalah minor sahaja, yang paling penting untuk membantu perubahan dan baik pulih kelenjar pituitary first sekali adalah amalan tidur seseorang itu, seboleh-bolehnya cuba tidur awal dan tidur dalam cahaya yang gelap.Tidur di dalam bilik yang peredaranya udaranya baik tidak rasa rimas dan panas. Inilah punca utama permasaalahan haid.

Penyelesaian :
mandi kerap.
tidur dalam gelap dan tidur awal.
amalan pemakanan
penggunaan minyak zaitun.
 positif dan jangan terlalu memikirkan bebanan suatu masalah cuba cari penyelesaiannya.
dapatkan nasihat doktor pakar.
 amalan spritual dalaman untuk memberi tenaga dalam tubuh.
rujuk sini : period and pain
dan sini : facts of period

selamat mencuba.. 
sumber:internet

post signature

3 surat cinta ♥ :

paiseh said...

ni kalu gua nak bertungku jugak macamana ni??

Anonymous said...

thanks for sharing Linn.
zila ada masalah senggugut.
tp x teruk, getting better alhamdulillah. Doc just pesan drink plenty of water dan avoid iced drink. :)

linn said...

huhu... its because i got this kind of problem.

so just sharing with others people outside.