Monday, January 24, 2011

Memiliki Kulit Gebu dan Cantik..


Kulit yang putih dan gebu menjadi idaman setiap wanita asia hari ini. Namun tahukah anda pemutih kulit yang banyak dijual kebanyakannya mengandungi bahan bahan kimia yang biasanya mempunyai kesan sampingan seperti alahan kulit, pengelupasan dan banyak lagi. Jika anda salah seorang dari konsumer produk produk tersebut, anda sememangnya telah tahu akan kesan sampingan tersebut namun masih lagi mencari cari produk yang sesuai dengan kulit anda.

Pertama sekali anda harus faham penyebab kulit gelap. Penyebab utama kulit gelap asia ialah kerana sinaran matahari. Sinaran matahari  boleh menyebabkan hiperpigmentasi di kulit. Hiperpigmentasi adalah ketika kulit mendapat melanin yang meningkat, menyebabkan ia mempunyai bintik hitam. Bintik-bintik gelap membuat kulit tampak berjerawat. Dengan menggunakan ‘whiteners’ yang kami syorkan yang diperbuat dari bahan bahan semulajadi anda boleh meringankan kulit dan mengurangkan hiperpigmentasi tanpa risiko kesan bahan  kimia yang digunakan oleh beberapa whiteners kulit komersial.

Cuci kulit anda dua kali sehari dengan sabun dan kain tuala. Gunakan kain tuala untuk menggosok sabun di kulit dan membilas sabun dari kulit. Kain tuala akan membuang sel sel mati dan pertumbuhan sel-sel baru.

Sapukan masker campuran tomato dan jus lemon sebelum anda mencuci  badan setiap pagi. Untuk membuat masker, campurkan 1 tomato dan jus dari 1 lemon dalam pengisar. Sapukan lapisan tipis masker  dan biarkan selama 15 minit. Masker tersebut boleh disimpan dalam peti sejuk sehingga satu minggu, ini dapat menjimatkan masa anda setiap hari. Setelah 15 minit, bilas kulit dengan air sejuk. Cuci kulit dengan sabun dan kain tuala. Tomato dan lemon bertindak untuk memutihkan kulit dan memberikan penampilan yang cerah. Jus lemon  boleh menyebabkan sensasi menyengat pada kulit, ini adalah perkara biasa. Dengan penggunaan kerap, kulit menjadi terbiasa dengan jus lemon, dan mengurangkan sensasi menyengat.

Pada sebelah malam pula sapukan masker  campuran madu dan jus lemon sebelum tidur dan sebelum mencuci badan. Untuk membuat masker, campurkan 1 sudu teh madu dengan 1 sudu teh jus lemon. Sapukan masker ke kulit dan biarkan selama 15 minit. Setelah 15 minit, bilas masker dengan air hangat. Cuci kulit dengan sabun dan kain tuala. Madu boleh melembabkan kulit, dan jus lemon boleh memutihkan kulit. Lemon boleh menyebabkan sensasi menyengat pada kulit, ini adalah perkara biasa. Dengan penggunaan kerap, kulit menjadi terbiasa dengan jus lemon dan mengurangkan sensasi menyengat.

Sapukan  aloe vera gel organik untuk kulit dua kali sehari (pagi dan malam), setelah mencuci.  Aloe vera gel adalah pelembab yang boleh menyembuhkan iritasi pada kulit dan mencerahkan kulit.

Scrub kulit anda sekali seminggu dengan gula dan minyak zaitun. Buat paste dengan mencampurkan 1 sudu besar minyak zaitun dengan 1 sudu besar gula pasir putih. Gunakan jari anda dengan lembut menggosok memasukkan ke dalam kulit dengan gerakan membulat seperti menggosok cermin. Jangan gosok dengan keras atau kuat kerana ia boleh mencederakan kulit. Berhati-hatilah di sekitar daerah mata untuk mengelakkan dari terkena atau termasuk dalam mata. Paste ini dapat membuang sel-sel mati dari lapisan permukaan kulit, memperlihatkan baru, kulit segar dan menggalakkan pertumbuhan kulit baru.

memandangkan bukan senang nak jadi gebu dan cantik.. lagi aku kongsikan bersama korang ...
sila baca lagi yer... uhuks


Kulit cantik dan putih.

1) Bancuh susu tepung bersama air sejuk. Sapukan di muka dan biarkan kering seketika. After that basuh dengan air. Lakukan selalu. 

2) Inginkan kulit cantik dan putih? Anda boleh lakukan sendiri di rumah tanpa perlu ke salun kecantikan. Caranya sangat mudah iaitu dengan hanya menggunakan tepung ubi kayu dan mentimun yang dihancur bersama. Campurkan sedikit air dan pastikan adunan tak terlalu cair.Sapukan pada muka dan biarkan kering. Cara ini dapat menegang, mencerah dan menyegarkan kulit muka.

3) Ambil air rebusan beras. Sapu dimuka dan biarkan kering seketika. Kemudian bilas. Amalkan selalu.

4) Ambil sebiji limau nipis dan belah dua.Gosok pada muka dan seluruh badan ketika mandi. Hasilnya kulit semakin cerah, licin dan berbau harum.

Menghaluskan/menyerikan kulit muka.

1)Bancuh air asam jawa bersama tepung ubi. Kacau hingga menjadi larutan pekat dan tampal dimuka sebagai pupur. Biarkan kering selama 15 minit dan barulah dibilas.

2)Ambil putih telur dan campurkan dgn sedikit madu (utk kulit biasa) @ limau nipis (utk kulit berminyak). Celupkan tisu ke dlm putih telur dan letakkan seluruh muka selama 15 - 20 minit. Tunggu sehingga kering dan tarik tisu tersebut. 'Whitehead' dan bintik hitam akan tertanggal bersama. Lakukan 2 kali seminggu utk kesan yg memuaskan

3) Skrub yang mudah!Ambil sedikit oat dan perahkan sedikit lemon dan campurkan sedikit madu. Sapu pada muka. Lakukan sekurangnya 2 kali seminggu.

4) Serikan wajah dengan merendam teh semalaman. Sapu pada seluruh muka keesokan harinya sebelum mandi. Wajah anda akan beransur-ansur licin dan kelihatan segar.

Pulihkan kulit terbakar akibat matahari 

1)Parutkan jagung muda dan tomato kemudian ambil patinya.Gaul dengan 1 camca madu. Sapu pada keseluruhan kulit. Amalkan setiap hari.Lihat hasilnya.

selamat mencuba

source:mr.gugle. aku ejas mane patut dan copy mane patut

post signature

3 surat cinta ♥ :

.::: Princess MOMOY :::. said...

thx u dear
siap ada tips lagi
jemput singgah belog baru momoy

Anonymous said...

Sabun kat sini sabun buku mandi tu ke?

Anonymous said...

ah ah sabun mandi biasa yang selalu kita pakai tu