Sunday, January 23, 2011

Kaedah Body Sugaring- Membuang Bulu Roma Ala Cleopatra

memandangkan lately aku suka bab kecantikan
jadi apa yang aku baca berkaitan kecantikan jugak la..
korang pernah dengar body sugaring..

mmmm..marilah kita menelaah.


Body Sugaring adalah kaedah membuang bulu yang tidak dikehendaki yang digunakan oleh Ratu Mesir iaitu Cleopetra yang terkenal dengan kecantikannya.  Cleopetra dikatakan akan memanggil  pakar Body Sugaring ini setiap bulan. Bahan yang digunakan ialah Gula, minyak, dan lemon  yang dicampur. Ramuan yang digunakan oleh ratu mesir tersebut adalah bahan yang semulajadi yang boleh dibuat di rumah sambil menjimatkan wang, membuang bulu yang tidak dikehendaki dengan cepat dan tahan lama.  
Ada beberapa kaedah yang digunakan untuk menghilangkan rambut dari tubuh anda. Elektrolisis adalah satu-satunya kaedah kekal. Semua kaedah sisa-cukur, waxing, mencabut, menggunakan ubat, Sugaring, dan sebagainya, adalah untuk sementara.

"Sugaring", merupakan amalan menggunakan campuran gula, tidak perlu dilakukan sekerap mencukur.  "Sugaring" juga kurang berbahaya daripada mencukur. Anda boleh menggunakan gula tubuh buatan sendiri untuk menghilangkan rambut dari mana saja pada tubuh anda. Namun, dengan menggunakan kaedah “Sugaring” adalah lebih baik daripada mencukur. Walau bagaimanapun “Sugaring” sedikit menyakitkan.


Untuk membuat buatan sendiri “Sugaring”, anda hanya akan memerlukan beberapa bahan murah. Anda memerlukan satu cawan gula putih, satu suku cawan madu, dan satu aun jus lemon. Anda boleh menambah sedikit molase  jika ada untuk membuat campuran yang pekat. Tapi itu tidak perlu. 

Letakkan semua bahan dalam bekas microwave yang  kecil. Campur bahan bahan tersebut, walaupun agak sukar . Microwave kan campuran dalam setting yang tinggi selama beberapa minit. Selepas itu bahan di dalam bekas microwave tersebut akan menjadi panas dan melekit, kacau sehingga sebati. Jika campuran tersebut sudah lembut, ianya  sudah sedia untuk digunakan. Jika tidak, microwave lagi selama 30 hingga enam puluh saat. Keluarkan dari oven microwave dan biarkan hingga sejuk sedikit. Campuran “Sugaring” harus hangat, tetapi tidak terlalu panas pada saat anda menggunakannya.
Untuk menggunakan campuran tersebut anda memerlukan batang ais krim atau spatula. Anda juga akan memerlukan beberapa jalur/strip kain cotton atau muslin. Kain cadar lama amat sesuai digunakan. Jalur/strip kain ini kira-kira tiga inci lebar dan satu kaki panjang adalah disyorkan untuk mendapat kesan yang baik.

Sekarang, untuk menghilangkan rambut di kaki, ketiak, dan sebagainya, pastikan kulit anda bersih dan kering. Kemudian, gunakan batang ais skrim atau spatula untuk menyebarkan lapisan tipis “Sugaring” tersebut. Letakkan jalur/strip dari bahan kain cotton atau kain muslin di atas “Sugaring” tadi sehingga benar-benar tertutup. Gunakan tangan anda dan gosok ke atas material. Lakukan ini beberapa kali untuk menekan kain ke dalam “Sugaring” tadi.

Anda sekarang sedia untuk menghilangkan bulu. Pegang hujung material tadi. Kemudian, tarik dengan cepat melawan arah bulu tersebut. Kerana anda menarik bulu dari akar-akarnya, proses ini akan menyengat sedikit. Tapi, menyengat hanya berlangsung sementara.

Teruskan proses hair removal menggunakan “Sugaring” sehingga anda telah mencabut semua bulu yang anda inginkan. Anda boleh menggunakan semula material kain tadi beberapa  kali sehingga ianya tidak berfungsi dengan baik lagi. Gunakan jalur/strip yang baru. Jika “Sugaring tadi menjadi keras, microwave kan ia semula selama 30 saaat.

Apabila anda telah selesai menggunakan “Sugaring” di  tubuh anda, anda perlu mencuci sisa dari kulit anda dengan air hangat dan  air sabun. Sapukan pelembab yang baik untuk kulit anda untuk membantu mengisi minyak yang hilang dan menenangkan kerengsaan.

Cara terbaik untuk menyimpan sisa gula tubuh adalah untuk menyimpan didalam bekas microwave dan tidak perlu diletakkan dalam peti sejuk. Jika anda ingin menggunakannya lagi, microwave kembali. “Sugaring” tahan lama mengikut sukatan yang anda buat.
sumber: facebook
post signature

7 surat cinta ♥ :

marlyn said...

xsabar nk try. huhu

elly hamzah said...

ngeeeeeeeeeee..org islam buleh buang bulu ke esp kat kening, kaki???hanya ketiak dan 'tut' aje dibenarkan...correct me if i'm wrong!

l.i.n.n سي ڤاري ڤاري said...

marlyn- sakitnye.. hhuhu

makcik - tak apa makcik

sila rujuk sini.

http://ilmudanulamak.blogspot.com/2008/10/mencukur-bulu-di-kaki.html

r3d lollip0p ♥ said...

menarik !
thanks for sharing linn

l.i.n.n سي ڤاري ڤاري said...

nanti ziela cuba... tapi cam sakit jer.. haha.

macam tak tahan je nak buat. huhu .~

Dana said...

akhir-akhir ini, Sugaring telah mendapatkan perhatian saya .. banyak orang yang sekarang cuba untuk membuat versi mereka sendiri dari lilin menggunakan bahan yang sama .. beritahu saya jika ada dari kalian punya kesan samping beberapa atau luka bakar atau ingrows selepas Sugaring. untuk waktu rata-rata, saya menggunakan kit nads brazilian bikini wax penting

l.i.n.n سي ڤاري ڤاري said...

dana- so far kaedah body sugaring nih agak menyakitkan namun ianya memuaskan dan patut dicuba. ianya lebih aik dari mencukur. :)